Saturday, December 24, 2011

Die hard to "DIET"

Adesss ponat ase nyer nk habiskan baki bulan Disember sebelum menjengah ke tahun baru..Hari tu bukan men ag berazam nk diet bagai tapi alih2 kene HIPOTENSI aka tekanan darah rendah lak..Dalam seminggu 2x kene cucuk ngn doktor dek penyakit yg aku carik sendrik ni..GOOD JOB Cik Lieya oiii xde keje ko carik keje kan..skrunk pdn muka..so 2days after dah sehat sikit2 ni aku kongsi ngn korank aper penyebab Hipotensi aka darah rendah ni 0_o







PERKARA YG MENYEBABKAN DARAH RENDAH @ HIPOTENSI NI IALAH:

1. Dihidrasi yg di sebabkn kurang mkn @ minum..Diet yg x teratur n main tibai mcm aku ni kira salah satu penyebab ler..uhuksss

2. Pengambilan ubat darah tinggi, sakit jantung n etc (sila rujuk doktor utk tahu lebih lanjut sbb aku bukan doktor nk gtau korank panjang2 lebar..hihi)

3. Korank xleh nk tido mlm aka anemia, ada sejarah gangguan jantung (bukan gangguan antu @ setan okeh)

4. Korank terlalu lama dok berjemur bawah matahari pdhl korank ni puteri lilin kene panas sikit mula la nk panas kepala n hidung beriar..huhu

5. Usia korank dah makin tua..kira warga emas la..klu warga silver xmasuk buku okeh


Disebabkan hari tu aku terkena HIPOTENSI ni..sume benda aku wat serba xkene..nk tido pon pening..dah bangun berdiri nk berjalan2 pon lagi pening..umah aku rasa dah mcm kene earthquake asik goyang jek..adesss yg ponting mmg aku serik nk DIET tanpa nasihat doktor..gumukss pon gumukss la..Klu korank terkene penyakit carik sendrik mcm aku ni n xnk jadi compius mcm anak sedar aku kat bawah ni aper yg korank perlu buat adalah:





1. Bangun dari duduk @ berbaring dengan perlahan akak slow motion mcm atuk2 umur 120 tahun ok

2. jgn berdiri terlalu lama

3. jgn terlalu lama berjemur bawah matahari

4. banyak kan minum air putih (klu boleh 8 gelas sehari @ lebih)

5. Jgn sesekali amik alkohol aka arak..kepada yg bukan berugama Islam la sbb orang Islam mmg conpem2 xleh minum air kencing setan ni

6. Amalkan bersenam secara teratur..jom jogging..xoxo


Kepada sesaper yg ada darah rendah mcm aku ni sila ler jumpa doktor yea..sekali kene cucuk terus baik mcm aku ni..hihi

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...